Translasi di bawah. (pandangan saya terhadap risalah ini)

Saya rasa risalah ini ada sikit bau perkauman. Terutamanya 2 perangkapan yang akhir.
Saya ada pandangan sedikit. Saya rasa apa yang harus kami menekankan ialah hubungan mahasiswa dengan HEP. Bukan menekan kedudukan yang sama tahap antara pelbagai kaum dan agama dalam gabungan mahasiswa.
Masalah mahasiswa tidak dapat diselesaikan kerana sistem. AUKU yang telah memberi kuasa yang lampau besar kepada KPT dan HEP. Itu pokok mahasiswa tidak dapat membuat keputusan mengenai kebajikan mahasiswa sendiri.
Aspirasi hanya alat yang diguna oleh HEP yang memainkan perasaan perkauman untuk cuba mengalih perhatian mahasiswa dari pokok sistem kepada perkauman.
Jangan main dengan bayang yang dihasil oleh HEP. Kami sebagai “PEMINPIN MAHASISWA” yang membicara masyarakat, kami mahasiswa pelapis negara masa depan. Kami harus keluarkan pandangan yang memecah batasan perkauman dan agama.
Satu lagi penting, kami kena keluarkan alternatif yang dapat mengganti sistem ini. Dan maklumat ini harus sampai kepada golongan mahasiswa-mahasiswi .
Walaupun hari ini, gabungan mahasiswa memang semua kerusi dalam pilihan raya kampus. Kami memang tidak dapat memperbaiki kebajikan mahasiswa, sebab kuasa membuat keputusan masih atas tangan HEP. Ini adalah kenyataan yang kami hendak faham dan tahu. Yang betul2 dapat memyelesaikan kebajikan mahasiswa, mahasiswa harus membuat keputusan dalam hal ehwal sendiri.
Selain itu, petition, memorandum adalah penting untuk saya jelas kepada mahasiswa itu hak asasi kami sebagai mahasiswa, apa yang lebih penting untuk menyelesaikan masalah mahasiswa. inilah jana daya (Empowerment) , Biasa mahasiswa percaya kausa mereka sendiri, dan sama-sama turun bersama dengan peminpin gabungan mahasiswa untuk ke arah masyarakat kampus yang demokrasi.
Itu komen daripada saya.
STUDENT POWER!
Ong Jing Cheng
012-7583779

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: